19/12/18: versnellen

Prins Jonathan


Praktijk voor klinische psychologie

Expertisepraktijk hoogbegaafdheid

Versnellen: een jaartje springen en daarmee is de kous af?


En dan heeft ons kind geen faalangst meer, presteert het conform wat het aankan … maar het heeft nu echt wel alles al gezien. Compacten en verrijken zit aan z’n limieten, de kangoeroeklas springen we ook niet ver genoeg meer mee. Dan komen we op het onderwerp rond versnellen. Een moeilijke maar mogelijks noodzakelijke keuze.Versnellen, doe je er goed aan of niet? De meeste mensen, zowel ouders als onderwijzers/directies zijn niet meteen zo’n voorstander van versnellen omwille van de problemen die deze kinderen later zouden krijgen in het middelbaar. Een versnelling hoeft echter niet noodzakelijk negatief te zijn. De meeste leerkrachten en ouders maken zich zorgen over sociale isolatie en de sociale vaardigheden van deze leerlingen. Deze zorg is niet in overeenstemming met resultaten uit internationaal onderzoek, waaruit blijkt dat versnelling in de schoolloopbaan niet leidt tot academische of sociaal-emotionele problemen. Versnellen is niet noodzakelijk negatief! Als er al problemen zijn, komen die eerder voort uit hun hoogbegaafdheid dan uit het versnellen zelf. ‘Versnellen is het omgekeerde van zittenblijven. Vraag je je dan als leerkracht ook af of het kind dit sociaal-emotioneel wel zal aankunnen? ’‘Mag mijn 13-jarige dochter wel mee de stad in samen met haar klasgenoten die al 14 zijn? En wat met het echte uitgaan op zaterdagavond? Kan dat dan wel?’ Omdat het om een ingrijpende maatregel gaat, is het noodzakelijk dat deze beslissing op een gefundeerde wijze genomen wordt. Deze lezing gaat daarom verschillende zaken rond versnellen en vervroegde doorstroming belichten:


 

Welke vormen van versnellen bestaan er?

Sociaal-emotionele gevolgen van versnellen: hardnekkige mythes over versnellen;

Welke criteria moet je in overweging nemen?

Hoe gaat dit praktisch in zijn werk?

Wettelijk kader in Vlaanderen;

Wat zijn de valkuilen?

Bestaan er methodes die het makkelijker en meetbaar maken of een kind klaar is om te springen naar een hogere klas?


Wil je voorbereid zijn op een eventuele versnelling van je kind, dan is deze thema-avond heel interessant voor jou!


Wanneer: 19 december 2018, 19u30-21u30

Waar: Ruisbroekmolen

Ruisbroekstraat 18

3360 Bierbeek (nabij Leuven-Tienen)

Prijs: 30 euro (partner binnen eenzelfde gezin aan 20 euro); Thema-avonden zijn zowel apart als als volledige reeks te volgen (indien als reeks: 5+1 gratis)

Inschrijven: info@prinsjonathan.be


De thema-avonden vormen een samenwerking tussen Bjorn Zwakhoven van kindercentrum ‘De Groeitrap’ en praktijk ‘Prins Jonathan’, beide partners binnen het Hoogbloeier netwerk (www.hoogbloeier.be). De sessies gaan door in de Ruisbroekmolen, gelegen te Bierbeek. Dit is op amper 7 km van Leuven, en vlot bereikbaar met zowel de wagen als het openbaar vervoer. Parkeermogelijkheid is aanwezig.

Schrijf tijdig in, want de plaatsen zijn beperkt!